Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc marzec
I. Nasze zwierzęta
- Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej o zwierzętach i ich cechach świadczących o dostosowaniu do środowiska, w którym żyją
- Wzbudzanie uczuć empatycznych w stosunku do zwierząt i uświadomienie konieczności respektowania ich praw
- Zapoznanie z potrzebami zwierząt i sposobami opieki nad nimi
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za warunki życia posiadanych zwierząt
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania zwierząt ze względu na różne kryteria
- Uświadomienie dzieciom korzyści płynących z hodowli zwierząt gospodarskich
II. Ważna sprawa – odpowiedzialność
- Wprowadzenie w świat uniwersalnych wartości moralnych oraz uświadomienie znaczenia odpowiedzialności w życiu każdego z nas
- Rozumienie konieczności rzetelnego wypełniania obowiązków i przyjętych zobowiązań zarówno w rodzinie, jak i poza nią
- Wdrażanie do poszanowania świata przyrody i opiekuńczego stosunku do zwierząt
- Budowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej opartych na wzajemnym zaufaniu i odpowiedzialności
- Wyrabianie szacunku do dziedzictwa kulturowego i dbałości o najbliższe otoczenie
- Kształcenie pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości
III. Oznaki wiosny
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny
- Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata
- Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla kwietnia oraz zachęcenie do prowadzenia kalendarza pogody
- Wzbogacenie wiedzy na temat ptaków oraz uświadomienie potrzeby chronienia niektórych gatunków oraz zakładania budek lęgowych
- Zakładanie hodowli w kąciku przyrody oraz nabieranie nawyku systematycznego dbania i obserwowania ich
- Doskonalenie umiejętności odczytywania informacji przedstawionych za pomocą symbolicznego zapisu
IV. Ekologiczny świat
- Kształtowanie postaw, zachowań i nawyków proekologicznych
- Budzenie poczucia współodpowiedzialności i troski za stan środowiska naturalnego
- Uświadomienie konieczności segregowania odpadów do odpowiednich pojemników i zmniejszania ich objętości
- Poznanie zasad działania recyklingu prowadzącego do ponownego przetworzenia odpadów
- Rozumienie potrzeby planowania zakupów oraz wybierania produktów, opakowań i toreb ekologicznych
- Dostrzeganie problemów ekologicznych naszej planety oraz wskazywanie przyczyn ich powstawania
- Budowanie wizji pozytywnego, ekologicznego świata przyjaznego dla ludzi, zwierząt i roślin
V. Woda dla zdrowia
- Poznaje zasady zdrowego żywienia.
- Porównuje objętość naczyń, odmierza wspólną miarą.
- Poznaje obraz graficzny małej i wielkiej liter „j”, doskonali analizę i syntezę głoskową.
- Przestrzega zasad higieny podczas przyrządzania i spożywania posiłków.
- Rozumie konieczność dbania o higienę ciała.
- Prawidłowo stosuje określenia dotyczące czasu: rano, popołudniu, wieczorem, przed, po.
- Odczuwa odpowiedzialność za własne zdrowie, zna zasady zdrowego trybu życia.