Zajęcia dodatkowe
Procedura funkcjonowania kółek zainteresowań
w Samorządowym Przedszkolu nr 135 im. Księcia Kraka w Krakowie
I. Cele ogólne kółek zainteresowań:
- rozwijanie wszechstronnej osobowości i twórczości dziecka.
- rozwijanie indywidualnych pasji i zainteresowań dziecka.
- integrowanie różnych form pracy.
- wdrażanie do samodzielnego, skutecznego działania i motywowanie do podejmowania prób samokontroli i samooceny.
- stwarzanie możliwości wyrażania własnych spostrzeżeń, przeżyć i uczuć związanych z uczestnictwem w grupie.
- rozwijanie poczucia przynależności do grupy.
- zabawa i rozrywka.
II. Podstawowe informacje:
- Nauczyciel prowadzi kółko nieodpłatnie.
- Do kółka zainteresowań kwalifikowane przez nauczycieli są dzieci 5-6 letnie uzdolnione w danym zakresie w ramach realizacji hasła programowego „praca z dzieckiem zdolnym”.
- Informacja o uczestnictwie dziecka w zajęciach dodatkowych jest przekazywana rodzicom/ opiekunom dziecka.
- Nie ma możliwości zgłaszania chęci uczestnictwa dziecka w zajęciach dodatkowych przez rodziców/opiekunów dzieci.
- Rodzic zobowiązany jest pisemnie wyrazić zgodę na uczestnictwo swojego dziecka w danym kółku.
- Co roku przeprowadzana jest rekrutacja do kółek zainteresowań. Ze względów organizacyjnych dane dziecko może brać udział tylko w jednym kółku.
- Instruktor prowadzi nabór według poniższych kryteriów:
- opinia nauczycieli prowadzących grupę dotycząca predyspozycji dziecka, jego zainteresowań oraz motywacji do pracy;
- w przypadku kółek wymagających odpowiedniego rozwoju manualnego, np. plastyczne, origami – wykonanie prostych prac pod okiem nauczyciela;
- rozmowa z dzieckiem na temat chęci uczestnictwa w dodatkowych zajęciach.
- W razie rezygnacji uczestnika z zajęć kółka następuje nabór kolejnego uczestnika z listy rezerwowej tworzonej przez nauczyciela.
- Nauczyciel prowadzący kółko zainteresowań ma prawo skreślić dane dziecko z listy uczestników, jeżeli:
- dziecko często jest nieobecne na zajęciach;
- dziecko swoim nieodpowiednim zachowaniem dezorganizuje pracę kółka;
- dziecko nie przejawia chęci i zainteresowania dalszym uczestnictwem;
- rodzic wyraża taką prośbę.
- Spotkania odbywać się będą dwa razy w miesiącu podczas czasu pobytu dziecka w przedszkolu.
- Nauczyciel prowadzący kółko jest zobligowany do opracowania planu pracy kółka.
- Nauczyciel prowadzi dziennik zajęć dodatkowych.
- Działania kółek zainteresowań podlegają ewaluacji.
Kółka zainteresowań prowadzone w naszym przedszkolu:
- Kółko plastyczne.
Celem zajęć jest rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych poprzez różnorodne działania plastyczne.
Twórczość plastyczna odgrywa istotną rolę w rozwoju dziecka i jest jedną z ważniejszych form działalności w wieku przedszkolnym. Sztuka pełni funkcję zabawową, poznawczą
i wychowawczą obejmującą całą osobowość dziecka. Praca umysłu w połączeniu z pracą rąk sprawia, że zajęcia artystyczne stają się ważnym, niewerbalnym środkiem poznawania otaczającej rzeczywistości.
Kółko prowadzone przez panią Agnieszkę Dziewońską.
- Kółko origami.
Zajęcia odbywają się
Origami to ciekawa technika wspierająca rozwój dziecka. Pobudza układ nerwowy, integrując w czasie składania papieru pracę obu półkul mózgowych. Dzięki temu dziecko odbiera wrażenia angażując wszystkie możliwe zmysły.
Celem zajęć jest rozwijanie i kształtowanie zdolności i zainteresowań dzieci, pomoc w doskonaleniu koncentracji, cierpliwości, planowania oraz współpracy. Stosowanie na zajęciach sztuki origami pomaga stworzyć atmosferę aktywności twórczej, dokładności
i precyzji manualnej, rozwija inicjatywę dziecka, zapewnia osiągnięcie sukcesu, motywuje do dalszej pracy, a także uczy dyscypliny.
Kółko prowadzone przez panią Magdalenę Kochanowską.
- Kółko matematyczne z elementami kodowania.
Ma na celu wspomaganie i rozwijanie uzdolnień matematycznych i przybliżenie trudnych zagadnień matematycznych poprzez zabawę, oraz wspieranie ciekawości, aktywności i samodzielności w toku podejmowanych działań.
Wprowadzenie elementów kodowania kształtuje umiejętności samodzielnego programowania, myślenia logicznego niezbędnego do rozwiązywania problemów i zadań, a także kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami o charakterze matematycznym.
Kółko prowadzone przez panie Annę Szczotkowską i Iwonę Rzeszut.